De kop is eraf. De eerste nacht en dag zit erop - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Lisse - Gambia - WaarBenJij.nu De kop is eraf. De eerste nacht en dag zit erop - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Lisse - Gambia - WaarBenJij.nu

De kop is eraf. De eerste nacht en dag zit erop

Door: Madelinde, Joghem en Tom

Blijf op de hoogte en volg Lisse - Gambia

14 Juli 2014 | Guinea-Bissau, Gambia

Bij aankomst op Banjul op een hartelijke manier ontvangen door de Youth for Christ groep. Dan snap je heel goed waar de naam ‘The smiling coast of Africa’ vandaan komt. Vervolgens is onze bagage op de pick-up trucks gezet. Wij zelf konden in het busje en de rest kon naast/op de bagage zitten achterop de pick-up. Een betere (en luchtigere) kennismaking met Gambia kan haast niet. Dat luchtige was overigens geen overbodige luxe, want het is hier warm.
Door onze gastheer en –vrouw was nog een heerlijke maaltijd geregeld. Dus om twaalf uur ’s nachts hebben wij nog heerlijk gegeten met een grote groep van Youth for Christ.
Na de maaltijd was de tijd gekomen naar bed te gaan. Echt koud is het niet op de slaapkamers. Dus was het steeds weer verlangend uitkijken naar het moment dat de ventilator weer jouw kant op draaide.

Zaterdagochtend begon weer met een prachtige kennismaking met Afrika. Afrika kent geen tijd, Afrika heeft de tijd. Dus het ontbijt van 09.00 uur kwam 09.45. Je er druk om maken is niet verstandig in deze warmte. Dus rustig bij de ventilator blijven zitten tot je kan eten! Het leven is zo slecht nog niet zonder stress.

Zaterdagmiddag hebben we ons eerste bezoek aan het strand gebracht. Een kwartiertje lopen.. je raadt het al, zeker een half uur onderweg. Het zweet droop over de ruggen en hoofden, dus een verfrissende duik in zee was zeer gewenst. De zee bleek echter op een temperatuur waarvan wij in Nederland denken dat er iemand naast je een boodschap heeft gedaan... Weinig verkoeling, maar toch erg lekker.
Terwijl wij op het strand waren kwam er een vissersbootje terug. De netten moesten nog binnen gehaald worden en wij hebben een handje geholpen bij het binnenhalen. Uiteindelijke resultaat: vijf kleine visjes en een grote kogelvis! Wel was de teleurstelling groot toen uiteindelijk de schrale buit terug in zee werd gegooid.

Na weer een warme nacht, waarin weer eens de stroom uitviel en Thijs door zijn bed heen is gezakt, zaten we zondagmorgen weer vroeg aan het ontbijt. Na het ontbijt werd de ontbijtplek omgetoverd tot een kerkzaal. En hoewel de kerkdienst om stipt 9 uur begon, kwamen de meeste bezoekers in de loop van de dienst aanschuiven. Een dienst van twee uur met veel zingen, veel sprekers en veel bidden. Ook werden wij zelf nog naar voren geroepen om twee nummers te zingen.
Na een uitgebreide lunch vertrokken we met een busje en achterop de truck weer richting het strand. Zo’n groep blanken trok veel bekijks en voor we het wisten stonden we te zwemmen en te voetballen met de lokale bevolking.

Met een zweetdruppel op ons voorhoofd en een glas water in ons hand zeggen wij TOT MORGEN..

• 14 Juli 2014 - 23:03

Anneke Augustinus:

Wat fijn om te lezen wat jullie beleven!!!! Ik wens jullie heel veel plezier.

• 14 Juli 2014 - 23:09

Monirah Schep - Van Den Heuvel:

Tsja, lekker smelten daar :-)
    Fijn dat de eerste dagen naar omstandigheden (lees hitte en stroomuitval) goed gingen ;-)
    Ik ben erg benieuwd hoe (of?) blij verrast jullie waren bij het aanschouwen van de bouwplaats vandaag in Faraba...
    Groeten in ieder geval aan jullie allemaal en uiteraard speciaal aan Syl en Rose!
    Ik zie uit naar jullie volgende verslag,
    Yenangichibir!
    Monirah

• 14 Juli 2014 - 23:16

Peter En Pauline:

Een mengeling van geweldig en oeps wat anders... Dat zullen jullie vast vaker hebben. Leuk om alle foto's te zien. Wat zullen jullie zweten! Petje af voor jullie inzet en doorzetten. Liefs p & p

• 15 Juli 2014 - 08:39

Maria Peeters:

wat gaaf. Jullie leren inderdaad ontstressen. Wel fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    Ik vind het ook mooi om te lezen wat jullie daar beleven. Heel veel succes! Maria

• 15 Juli 2014 - 08:45

Erik En Heleen:

Lieve Gambia-gangers,

Wat super om de eerste foto's te zien! En ondanks jullie goede voorbereiding zal het zeker een grote omschakeling zijn. Wat een ervaring! Veel succes met bouwen en vooral ook genieten met wat er op jullie pad komt. En Thijs, rustig blijven liggen en hou het heel!
    Liefs Erik en Heleen

• 15 Juli 2014 - 09:01

Rutger:

Wat leuk om jullie te kunnen volgen, succes met het project en geniet van elkaar.
    Kijk uit naar het volgende verslag. Hopelijk rusten jullie goed uit voor de nieuwe werkdag.
    HG,
    Rutger

• 15 Juli 2014 - 21:01

Bob:

Wij zijn bijzonder trots op jullie en daarnaast wel beetje jaloers. Het is heel bijzonder te zien hoe de samenwerking is met de plaatselijke bevolking. Vele blije gezichten met hetzelfde doel voor ogen: de bouw van een school, zodat de kinderen een opleiding kunnen krijgen. Succes vanavond met het uitdelen van de kleding-en voedselpakketten.

• 15 Juli 2014 - 22:15

Paul Vonk:

Dag allemaal ,fijn om te lezen dat jullie veilig en wel zijn aangekomen, en nu aan de slag in de hitte met het bouwwerk !!
    Sterkte voor jullie en de hartelijke groeten.

Wieke en Paul