Strand, bouwen en zand - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Lisse - Gambia - WaarBenJij.nu Strand, bouwen en zand - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Lisse - Gambia - WaarBenJij.nu

Strand, bouwen en zand

Door: Ruben Gjaltema en Ruben Buijserd

Blijf op de hoogte en volg Lisse - Gambia

23 Juli 2014 | Gambia, Sere Kunda

Zondagochtend zijn we, in plaats van de kerk van Syl (het hoofd van Youth for Christ hier), naar een Anglicaanse kerk gegaan. De Anglicaanse kerk is een afscheiding van Rooms-Katholiek, gesticht in Groot-Brittannië. Deze kerk is overgekomen met de Britten in de tijd van kolonisatie. Deze kerk bestaat dus veel langer en is ook zeer rijk. Dat was een fijne ontdekking voor ons, omdat in de kerk wel 5 moderne airco’s aan de muur hingen. Deze dienst was wel even een verademing ten opzichte van alle praisediensten die we tot nu hebben gehad; deze dienst was niet gevuld met ‘Hallelujah’s’, maar meer zoals de dienst in de Pauluskerk. Nog meer vergelijking was te vinden in de naam van de kerk: Saint Paul’s church (Pauluskerk). Na afloop van de dienst konden we genieten van een lekker kopje koffie of thee of sap met cake en een sandwich!
’s Middags zijn we naar het strand geweest. We zouden afgezet worden op een zogenaamd beter stuk strand. Maar dat bleek erg tegen te vallen en toen zijn we terug gelopen richting het strand wat we al kenden. Daar hadden we een relaxte middag en konden we weer helemaal opladen om de volgende dag weer aan de slag gegaan.

Maandagochtend zijn we om 06:30 opgestaan voor het ontbijt en het maandagochtendgevoel was goed te merken. Om 07:30 zijn we vertrokken richting de bouwplaats. Aangekomen op de bouwplaats zagen wij dat er ontzettend hard is gewerkt afgelopen zaterdag door de metselaars. De muren staan bijna overeind en als alles meezit kan woensdag het dak erop. De gevoelstemperatuur lag ver boven de 40 graden. ‘s Avonds was er op de thuisbasis een basketbalwedstrijd samen met de Youth For Christ-jongens. Degenen die geen zin hadden in basketballen gingen lekker relaxen of boodschappen doen.

Dinsdag was er een nationale feestdag in Gambia waardoor veel mensen vrij waren van hun werk. Jammer genoeg zijn alle festiviteiten uitgesteld vanwege de Ramadan. Syl kwam met het idee om met de jongeren van Lisse en YFC te relaxen en eten op het strand. De planning was om rond 10 uur te vertrekken, maar dat werd uiteindelijk 11.30 uur. Volgeladen met maar liefst 34 mensen achterop de truck en 18 man in een bus met plek voor 15 personen vertrokken we naar een ander strand dan we hiervoor geweest waren. Daar was het zeewater (gelukkig) wel koud.
Al snel na aankomst werden er betonblokken als doelpalen gebruikt en stonden de mannen van Nederland en Gambia tegenover elkaar. Met bloed, zweet en tranen werd gestreden om de bal, maar na 5 minuten en een 0-2 achterstand voor Nederland, werd besloten om de teams te mixen. De teams waren nu beter aan elkaar gewaagd en een spannende wedstrijd was het gevolg. Onze dames gaven niet zo om het voetbal en gingen schelpen zoeken of zwemmen. Zo vond Jinte nog een hele mooie bloem en wilde hem plukken, maar jammer genoeg kwam ze er net te laat achter dat het ging om een cactusbloem en zaten haar vingers vol met stekels. Deze werden weer zorgvuldig verwijderd door Timo. Verder hadden we op het strand een uitgebreide lunch, bestaande uit aardappelsalade, pastasalade, kip en een toetje. De Gambiaanse dames hadden zich dus enorm uitgesloofd in de keuken. Na deze dag van ontspanning zijn we weer goed uitgerust om morgen weer aan het werk te gaan.

• 24 Juli 2014 - 06:37

Alies:

0-2 ACHTER?????? Hoe kan dat??????

• 24 Juli 2014 - 07:21

Anneke Augustinus:

Wat goed dat de bouw van de school nu lekker gaat. Al weer op de helft van jullie verblijf. Heel veel plezier en sterkte. Groetjes Anneke

• 24 Juli 2014 - 12:09

Tanja Van Der Zwart:

Lieve allemaal,
    Dat ziet er wel relaxed uit op het strand, 't had ook Langevelderslag kunnen zijn, haha.... en dan een biertje bij Nederzandt........ Die tijd komt wel weer, no worries.
    Goed te horen dat de muren overeind staan, het is nu donderdag dus met een beetje mazzel zit het dak erop, kben benieuwd naar de foto's!!
    Nog veel succes en plezier samen!!
    Lieve groet, Tanja

• 24 Juli 2014 - 17:44

Corinne:

Als de gevoelstemperatuur 40 graden is en je hebt de hele dag gewerkt , wie van jullie heeft dan nog zin in een basketbal wedstrijd??? Stoer hoor! Wat een energie hebben jullie!
    Groetjes allemaal!

• 24 Juli 2014 - 19:33

Peter En Pauline:

Wij hopen dat jullie trots zijn op wat er allemaal gebeurd. Zoveel goeds en zinvol maar ook plezier en ontspanning. En... Voortaan gewoon winnen!!!! Met voetbal of wat dan ook .....

• 24 Juli 2014 - 21:54

Ella De Frel:

Hallo allemaal,
    wat leuk om weer wat te lezen en wat zijn jullie allemaal doorzetters.top.
    Wel goed dat jullie ook eens even ontspannen.
    Het zijn toch hoge temperaturen om daar bij lichamelijk werk te doen.
    Tropenrooster dat gaat natuurlijk niet anders komt de school niet klaar.
    Wij zijn benieuwd hoever jullie komen met de muren van de school.
    Kijken uit naar het volgende verhaal.
    De laatste loodjes maar ook dat komt goed.
    succes.
    groet aat en ella de Frel uit Lisserbroek

• 25 Juli 2014 - 08:00

Bob En Evelien:

Hallo allemaal,wat een kanjers zijn jullie. Bouwen met hoge temp . Petje af. Jullie worden met z'n allen BNers. Deze site wordt nu ruim 2100 keer bekeken.. Succes verder met de bouw .Dikke knuffel van Bob en Evelien.

• 26 Juli 2014 - 12:14

Dini:

Hoi allemaal,
    De laatste week is alweer aangebroken, ik hoop dat jullie allemaal nog in goede gezondheid verkeren.
    Er wordt nl. nogal wat energie gevraagd van jullie. Ben ontzettend benieuwd naar de foto's want die mogen jullie wel wat meer sturen (als het kan)!Wens jullie nog heel veel sterkte deze laatste dagen,
    Groetjes, Dini

• 31 Juli 2014 - 21:01

Paul Vonk:

Beste allemaal, nog een dag en dan zit jullie klus erop,het verloop van de werkzaamheden is goed verlopen, en dat is fijn., topsport!
    wij wensen jullie een geode reis terug, hopen en bidden, dat Thijs spoedig mag herstellen, dat hij ook naar Nederland vervoerd mag worden!

hartelijke groet Wieke en paul.