En we bouwen door! - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Lisse - Gambia - WaarBenJij.nu En we bouwen door! - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Lisse - Gambia - WaarBenJij.nu

En we bouwen door!

Door: Joghem Bloem en Gert Haasnoot

Blijf op de hoogte en volg Lisse - Gambia

20 Juli 2014 | Guinea-Bissau, Gambia

Serrekunda, 19.7.2014 07.53 uur kraaien de kippen uit de lokale stam ons wakker. Druppelend verschijnt men aan de ontbijttafels waar we voorzien worden van het standaard ontbijt; brood met ei en worst of jam. Ook mayonaise behoort hier tot het standaard ontbijt.. 09.03 uur staan we klaar voor vertrek naar de Gambia rivier. Een zout/zoete rivier die door het gehele land van west naar oost stroomt. Vandaag staat ons een boottrip voorgeschreven. Waar wij allen een grote speedboot hadden verwacht werden wij geconfronteerd met een voor de oorlog gebouwd zwak houten schip met een begane grond en verdieping wat deels was afgesloten gezien het achterstallige onderhout aan het dek..

Eenmaal aan boord geklommen verscheen er van achter een groot bauw rookgordijn op wat ons de indruk gaf dat de motoren werden gestart.. Hèhè, we zijn van start na een aantal keer bijna gekanteld te zijn en we eindelijk doorhebben hoe we deze boot in balans moeten houden kunnen we op zoek naar ons eigen plek om even helemaal tot rust te komen. Na een kleine 2 uur varen komen we aan bij een oester lodge waar er alles wordt gedaan met oesters. Van opeten tot het hergebruiken van de schulpen enz. Na een mooie rondleiding zijn we weer de boot op geklommen en heeft Jinte de gehele boot voorzien van lekker gesmeerde broodjes (over van het ontbijt) met jam. Dit was dan onze eerste excursie na een week hard werken, we waren er allemaal flink aan toe!

De afgelopen dagen hebben we ook niet stil gezeten, veel gebouwd en lange dagen gemaakt. Er wordt hard gewerkt op de bouwplaats. Zo staat Gert bijvoorbeeld met een grote bak cement de tegels aan elkaar te plakken, Danny zorgt dat alle metselaars worden voorzien van cement en de vrouwen halen water om al het cement te mixen. Je kan zien dat de taken goed worden verdeeld. Donderdagavond hadden we een vrije avond. Sommigen probeerden de eerste wasjes te doen (met de hand).

Waar de meeste van ons zelf de was deden, liet Joghem het doen volgens Afrikaans gebruik: door de Gambiaanse vrouwen. Het doen van de was is een vorm van respect tegenover de man en van deze klassieke taakverdeling maakte Joghem handig gebruik.

Vrijdagavond hebben we een druk programma volgens Sylvester, het hoofd van Youth for Christ hier. Om half 5 eten en om 5 uur met de auto’s naar Farato, volgens Salomon ongeveer 10 minuten rijden. Dit bleek uiteindelijk ‘African minutes’ te zijn want de rit duurde bijna 3 kwartier. Eindelijk aangekomen werden we overdonderd door harde muziek uit een kleine straat tussen een paar primitieve huisjes en veel, heel veel kinderen. Het is tijd voor een openluchtkerkdienst! Deze dienst bestaat dan ook voornamelijk uit dansen en dansen betekend hier schudden met de billen! Je kan begrijpen dat dit voor ons stijve Nederlanders een lastig karwei is. En als dan zo’n dienst een kleine2,5 tot 3 uur duurt kan het lastig worden geconcentreerd te blijven. Overigens was de preek van een uur volledig in het Wolf’s, de oorspronkelijke taal in Gambia. Fijn, na 3 uur kunnen we naar huis!

Nu echt weekend! Na nog een aantal cola’s en fanta’s voor 15 delasi per stuk (30 eurocent) te hebben gedronken gingen we naar bed, omdat ons de volgende ochtend dus een boottrip stond te wachten.

En de volgende ochtend hebben we de boottrip gehad, naar Lamin Lodge, genoten van de Mangroven

• 20 Juli 2014 - 21:16

Pieter Van Dommele:

Hallo allemaal

fijn te horen dat alles naar jullie zin gaat en dat jullie ook genieten
    van jullie vrije tijd
    hier is het warm 32 gr. en het blijf zo

groetjes Pieter van Dommele

• 21 Juli 2014 - 10:59

Pieter Schipper:

Hoi Henk en Lydia, en de rest natuurlijk!

Wat ontzettend gaaf om op deze manier van jullie te horen. Zo te lezen vermaken jullie je wel. Het brengt bij mij herinneringen boven. Ik hoop dat jullie over een aantal jaar nog met veel plezier aan deze reis zullen terugdenken!

Ik wens jullie nog heel veel plezier, succes en Zegen toe voor de komende tijd!

Groetjes uit (een heel heet) Nederland!
    Pieter

• 21 Juli 2014 - 14:21

Tanja Van Der Zwart:

Lieve allemaal,
    Wat fijn om weer van jullie te horen en aan de foto's te zien, schieten jullie lekker op!! Op de berichtgeving dat jullie voor op schema liggen, vroeg ik me af of jullie dan ook eerder naar huis komen (haha) Natuurlijk niet, er is zoveel te zien en beleven en ik lees dat jullie er ernstig van genieten!!
    Veel succes met de bouw komende week en veel plezier met alle andere dingen die jullie deze week nog gaan meemaken.
    Heel veel lieve groeten, Tanja

• 21 Juli 2014 - 15:51

Bep En Leen:

Heerlijk om jullie te volgen,werken in die hitte is zwaar maar geniet van de uitjes.Groetjes Bep en Leen.

• 21 Juli 2014 - 16:42

Ellen Koekenbier:

Wat ontzettend interessantom jullie te volgen,en hoe dat er allemaal aan toegaat daar in Gambia.Lijkt mij geweldig om mee te maken.Leuk om jullie zo te volgen,en veel kracht en sterkte gewenst de komende tijd.Groeten van Ellen Koekenbier.

• 21 Juli 2014 - 19:34

Dick En Lenie:

Wat leuk de tochten die jullie maken. Die uitjes hebben jullie wel verdiend na al dat harde werken.
    Wij hebben in griekenland een keer op zo'n boot gevaren en waren ons leven niet zeker.
    Het is wel avontuur.
    Kerkdienst van 3 uur dat is volhouden met al die dansenden billen. Wat is het in de Pauluskerk dan een korte dienst zonder de dansers.
    Veel lieve groeten van ons voor jullie allemaal

• 21 Juli 2014 - 20:38

Hans:

Het blijft leuk jullie berichten te lezen. Afgelopen zondag foto's op de beamer. Iedereen leeft mee en wil meer weten! Ga zo door en nog veel gezegende dagen toegewenst.

• 21 Juli 2014 - 22:24

Lies Van Der Heiden:

Wat leuk om weer wat van jullie te lezen en foto's te zien. Jullie genieten zichtbaar. Hier vandaag de hele dag regen, morgen weer warm. Maar wij zullen niet klagen, wij hoeven geen stenen te sjouwen! Een hartelijke groet uit Friesland van Leen, Lies en Rutger

• 21 Juli 2014 - 22:47

Ella De Frel:

Hallo Allemaal,
    Het blijft leuk om jullie verhaal weer te lezen met foto, s.
    te gek ! Wij gaan er echt voor zitten.
    het is natuurlijk zo, n andere wereld.
    en Henk een gemeente bouwen in Lisse dan is dit toch wel even iets anders he ?
    En met een kruiwagen kun je ook helpen bouwen . Succes.
    Wij nemen ons petje voor jullie af.
    groet uit nat Lisserbroek

• 21 Juli 2014 - 22:49

Evelien:

Wat is toch mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Leuke foto's. Geniet van elkaar en succes verder met bouwen . Jullie liggen op schema, doe rustig aan!!!! Heel veel groetjes van Bob &Evelien.

• 21 Juli 2014 - 23:04

Peter En Pauline:

We zien al hele hoge muren dus er is een geweldig resultaat . Toppie! Dak erop en een leuk behangetje en klaar is Kees. Maar, echt ... Geweldig wat jullie doen en zet 'm op. In de vrije(?) tijd ook veel plezier toegewenst. Peter en Pauline

• 22 Juli 2014 - 06:29

Anneke:

Wat gaat de bouw goed!!!!!! Er is hard gewerkt. Heel veel groetjes.
    Anneke

• 22 Juli 2014 - 13:07

Mylène:

Beste Gambia-gangers,

Wat hebben jullie veel bereikt in deze korte periode en wat moeten jullie een indrukken hebben opgedaan!! Knap hoor wat jullie samen verrichten.

Geniet van jullie bijzondere tijd op een bijzondere plek!!

Mylène

• 22 Juli 2014 - 18:27

Corinne:

Hallo allemaal, leuk om jullie verslagen te lezen. Zo te lezen gaat het gewoon goed met iedereen. Geen last van diarree of andere vervelende ongemakken ? Vast niet! Wat een geweldige ervaring moet dit zijn voor jullie!
    Veel plezier met elkaar en de groeten aan iedereen en in het bijzonder aan mijn buurjongen Ruben.